478 oseb Spodnjepodravci.si Spodnjepodravci.si
x



Spodnjepodravci.si

Biografski leksikon predstavlja osebnosti, ki so s svojim delom vplivale na vsa področja življenja v Spodnjem Podravju. Zbirka imen raste in se dopolnjuje, tako da nikoli ni dokončna.
Veseli bomo tudi vaših predlogov za uvrstitev novih osebnosti v leksikon. Pošljite jih na spodnjepodravci@knjiznica-ptuj.si ali nam jih posredujte preko spletnega obrazca.

Pogoji uporabe vsebin
MARINČEK Ivan
Foto: osebni arhiv
Galerija slik

MARINČEK, Ivan


Rojen: 
25. oktober 1922, Nova vas pri Ptuju
Umrl:  ,


Kraj delovanja: 


Ivan Marinček - Žan, pionir slovenskega povojnega filma in mojster realistične črno-bele fotografije, je kot snemalec, reporter in montažer sodeloval pri postavljanju temeljev slovenske kinematografije. Snemal je kratke, celovečerne in dokumentarne filme.

Osnovno šolo in nižjo gimnazijo je obiskoval na Ptuju, nato pa so se z družino preselili v Novo mesto, kjer je leta 1940 dokončal višjo gimnazijo ter maturiral. Šolanje je nadaljeval na strojnem oddelku Tehniške fakultete v Ljubljani, a so fakulteto v času vojne, leta 1941, zaprli. Kasneje se je filmsko izpopolnjeval v Pragi in Parizu.

Med drugo svetovno vojno je deloval znotraj OF, nekaj časa tudi kot radiotehnik v radiodelavnicah Glavnega štaba Slovenije. Takoj po osvoboditvi leta 1945 je bil med ustanovitelji in prvimi delavci Filmskega podjetja DFJ, podružnice za Slovenijo. Njegovo prvo samostojno delo je bil filmski zapis kongresa Protifašistične fronte žensk (AFŽ) leta 1945 v Ljubljani. Nato je od leta 1947 snemal in veliko tudi montiral Filmske novice, zlasti Obzornik, leta 1948 pa je posnel prvi slovenski celovečerni film Na svoji zemlji. Po letu 1951 je veliko deloval v Društvu slovenskih filmskih delavcev in v Savezu filmskih radnika Jugoslavije.
Bil je direktor fotografije prvega slovenskega dokumentarnega filma v cinemaskope formatu Štehvanje (1959), prvega slovenskega kratkega barvnega filma Ob žici okupirane Ljubljane (1959), prvega slovenskega celovečernega barvnega filma Srečno, Kekec! (1963) in prvega slovenskega barvnega filma v cinemaskope formatu Amandus (1966). Prav tako je kot direktor fotografije, ponekod tudi kot montažer, sodeloval pri celovečernih filmih Kekec (1951), Jara gospoda (1953), Deveti krog (1960), Ne joči, Peter (1964), To so gadi (1977) in mnogih drugih. Ob slovenskih in jugoslovanskih je snemal tudi koprodukcijske celovečerne filme.
Upokojil se je leta 1975, a je na področju filmske industrije ostal aktiven še naprej.

Leta 1960 je za fotografijo v filmu Deveti krog režiserja F. Štiglica prejel nagrado zlata arena na Festivalu jugoslovanskega igranega filma v Pulju, Društvo slovenskih filmskih ustvarjalcev mu je leta 1995 podelilo Badjurovo nagrado za življenjsko delo, leta 2016 pa je prav tako za življenjsko delo prejel še iris, nagrado Združenja filmskih snemalcev Slovenije (ZFS).

 

Viri in literatura
Osebnosti: veliki slovenski leksikon: od M do Ž, Ljubljana, 2008, str. 667.
M. Bobnar: Najpomembnejši filmski ustvarjalci v Novem mestu: Ivan Marinček, snemalec in montažer, Rast: revija za literaturo, kulturo in družbena vprašanja, št. 4–5 (oktober 1992), str. 309–318.
M. Dariš in M. Podrzavnik: Ivan Marinček, Ekran: revija za film in televizijo, november 2012, str. 50–51.
Enciklopedija Slovenije: sedmi zvezek, Ljubljana, 1993, str. 2.


Glej tudi

link   Slovenski filmski center


Prispeval/-a: Barbara Rižnar, Knjižnica Ivana Potrča Ptuj
Zadnja sprememba: 17.5.2016, Barbara Rižnar, Knjižnica Ivana Potrča Ptuj

print  Natisni



Izdelava in oblikovanje Qualitas
Glej tudi: notranjci gorenjci pomurci celjskozasavski združeni na portalu znani slovenci
Strani so vzpostavljene na platformi WebTool 4.5      
Na vrh